Als je je werk wilt verkopen, is het belangrijk te kijken naar de rol die je website daarbij kan spelen. Veel kunstenaars laten een website maken (of maken die zelf) en daarna blijft het stil aan het front. En dat is niet verstandig. Want hoeveel winkels laten hun etalage of de winkelinrichting jaren hetzelfde? En als je de vergelijking van je website met een etalage of winkel te ver vindt gaan, hoeveel websites van bedrijven die willen verkopen, blijven jaren hetzelfde?

Ja, denk je misschien, maar die bedrijven doen al die moeite omdat ze veel bezoekers aan hun websites krijgen en ik krijg er maar een paar per week. Heb je trouwens enig idee hoeveel belangstellenden jouw website bezoeken? En weet je hoe je dat aantal kan laten groeien? Weet je de rol die flyers daarbij kunnen spelen? De rol van een nieuwsbrief? De rol van je website op sites van andere (bevriende) kunstenaars? De rol van je website op verzamelsites? Want je hebt gelijk. Waarom zou je moeite doen om je website te optimaliseren, als je maar 1 of enkele bezoekers aan je website per week krijgt? Dus tegelijk met het optimaliseren van je website, moet je werken aan het vergroten van het aantal bezoekers aan je website.

Dan je website zelf. Denk eens na over deze vijf adviezen.

1. Zie je homepage als etalage. Maak die zo aantrekkelijk dat bezoekers na het bekijken (lezen) van je homepage altijd nog meerdere pagina’s van je website gaan bekijken. Vergelijk het bekijken van je website met het lopen door de winkel en het neuzen in de rekken of schappen of stellages. Je las zojuist eerst ‘bekijken’ en dan ‘lezen’ tussen haakjes omdat je homepage vooral ook visueel aantrekkelijk moet zijn. Plaats daar bijvoorbeeld een foto van je laatste werk en zet daar ‘Nieuw’ bij. Of plaats een foto van de stand die je had op een beurs waaraan je hebt deelgenomen of een foto waarop je aan het werk bent of een foto waarop je een kunstwerk aan een koper overhandigt of …. Er zijn zoveel mogelijkheden om je homepage aantrekkelijk te maken en te houden.

2. Geef je bezoekers meerdere redenen om de winkel/ website binnen te gaan. Veel websites beperken zich tot een menu in de hoop dat de korte omschrijvingen van de pagina’s de bezoekers zullen verleiden om verder te gaan. Maar beter is om meer ‘deuren’ aan te bieden. Zet bij de foto van je laatste werk ‘Klik hier voor meer recent werk’, zet bij de foto van je beursdeelname ‘Lees hier meer over mijn beursdeelname’, enzovoorts.

3. Hou je homepage kort en maak bezoekers nieuwsgierig naar de rest. Zet op de homepage bijvoorbeeld ‘Meer nieuws’ met een link naar een paar recente nieuwtjes. Bij die nieuwtjes kan je ook je laatste nieuwsbrief plaatsen of alleen de onderwerpen van je laatste nieuwsbrief.

4. Laat zien hoe men kan betalen (ook met pin?) en welke cadeaubonnen je accepteert. VVV-bonnen, de Kunstcadeaubonnen?

5. Een plaatje zegt meer dan honderd woorden. En mensen zijn visueel ingesteld. We weten dit, en toch zijn veel websites een samenstel van woorden, terwijl jij werk maakt dat zich bij uitstek leent om te laten zien. En laat ook zien dat je een prijs krijgt uitgereikt, dat je in een stand op een kunstbeurs staat, dat je met een belangstellende voor een van je werken praat, dat je aan het werk bent, dat je les geeft, dat je …. enzovoorts. Ja, je werk kan je zeker ook laten zien, maar dynamische foto’s zijn op je website zeker zo veelzeggend.

In aanvulling op deze adviezen nog drie vragen.

1. Hoe vaak heb jij iets gekocht waarvan je niet wist wat het kostte? Precies, hoogst zelden, of misschien wel nooit. Waarom weten bezoekers aan jouw website dan niet wat jouw werk kost? Bij een bezoek aan de meeste websites kan je alleen maar raden wat het werk kost. En als je de prijs om welke reden dan ook, niet wilt vermelden, zet dan op zijn minst iets als ‘de werken zijn de koop van € 790,- tot € 2.200,- afhankelijk van grootte en complexiteit van het werk’.

2. Weet je wat een CTO (Call To Action) is? Zo ja, hoeveel staan er op je site? Zo nee, lees dan deze uitleg. Een CTA is een aanleiding voor een bezoeker van je website om te reageren. Goede websites hebben daar veel van. Ook restaurants hebben tegenwoordig een ‘reserveer-button’. Denk in jou geval aan: ‘wilt u in het vervolg mijn nieuwsbrief ontvangen?’, ‘laat u mij weten wat u van mijn kunst vindt?’, ‘wilt u een uitnodiging ontvangen voor mijn jaarlijkse tentoonstelling van nieuw werk?’, ‘wilt u bericht ontvangen wanneer ik deelneem aan exposities of open atelierroutes?’ enzovoorts. Deze CTA’s komen op verschillende pagina’s, behalve het aanbod om de nieuwsbrief te ontvangen, dat kan een pop-up zijn of onderaan elke pagina staan.

3. Weten de bezoekers waar ze jouw werk ‘in het echt’ kunnen zien? Zet bij ‘contact’ jouw atelieradres. Men is vaak best wel geneigd je atelier te bezoeken, als dat niet te ver weg is. Als men niet weet waar je werkadres is, haakt men af. Zet bij ‘contact’ en je adres ook iets als ‘elke eerste donderdagmiddag van de maand van 13.00 uur tot 18.00 uur open atelier: u bent welkom!’. Of ‘bel voor een afspraak 06-789 012 34’.

Hopelijk zetten deze adviezen en vragen je aan het denken en nog beter, hopelijk ga je ermee aan de slag.